top of page
In English

Kevytohjelmakoulutuksessa opit herättämään kehon palautumismekanismit



Miksi Kevytohjelma-koulutus


Mitä palautuminen tarkoittaa? Mistä palaudun ja miten palautumista voi harjoitella? Nämä olivat niitä kysymyksiä, jotka saivat minut hakeutumaan Kevytohjelma –koulutukseen. Palautumisesta puhutaan, sen tarpeellisuus ja merkitys tiedostetaan, mutta miten sitä voi tehdä tietoisesti? Kas, siinäpä tutustumisen arvoinen aihe.


Palauttaako lepo, miten tulkitsen palautumisen merkkejä kehossa, milloin koen olevani palautunut? Kaikki nuo olivat sellaisia kysymyksiä, joihin minulla ei ollut vastausta. En edes tunnistanut milloin tarvitsen palautumista, kun en tunnistanut kehoni kuormittumista ja väsymistä. Tietoinen palautuminen oli mahdotonta, kun en edes ymmärtänyt mistä minun pitäisi palautua. Ja millä keinoin.



Voiko palautumista harjoitella?


Opin, että onnistunut palautuminen on tasapainottelua erilaisten rytminvaihdosten välillä. Ja palautumisen taitoa on tunnistaa, milloin on rytminvaihdoksen aika ja miten sen teen. Lähes jokainen suomalainen tunnistaa ja muistaa ne kesäiset päivät, kun lapsen ollessa tuntitolkulla juostiin järvestä saunaan ja saunasta järveen. Siinä kyllä vaihtui rytmi ja lämpötilat, saunan raukea lämpö ja järviveden raikastava viileys.


Ensimmäisiä oivalluksia koulutuksen aikana oli se, miten tunnistan kehoni kuormitustilan. Merkithän oli selvästi nähtävissä, en vain osannut niitä lukea. Turvotus ja tukkoisuus kudoksissa, pieni voimattomuus ja samea olo sekä kehossa että päässä, pieni puristus tekemisessä koko ajan. Ja heti perään tuli toinen oivallus. Voin todellakin omilla valinnoillani vaikuttaa eli palautumista voi todellakin harjoitella ja valinnoilla vaikuttaa. Mikä vapauttava ajatus.


Jokainen meistä tietää hyvinvoinnin peruskivet; hyvä uni, laadukas ravinto ja riittävä liikunta. Itsestään selvää, kyllä vain. Mutta on eri asia tietää teoriassa kun arjen pyörityksessä löytää keinot käytäntöön. Mitä on hyvä uni, millainen on minulle sopiva ravinto ja minkä tasoinen liikunta sopii sen hetkiseen elämäntilanteeseeni? Kokeilemalla nämä asiat selviävät ja silloin ei tarvitse jäädä toistamaan samoja asioita, kun oppii tunnistamaan kehon merkkejä sekä tiedostamaan, mitä oma keho tarvitsee. Jos jo töissä juokset tuhatta ja sataa, niin kuormittava maksimaalinen treeni ei varmaan ole se juttu siihen hetkeen. Tai päinvastoin, jos päiväsi kuluu paikallaan ollen, on ehkä syytä pistää kroppaan vähän vauhtia vapaa-ajalla.


Mietiskelin omalla kohdallani, miten kuvaisin kehon kuormitusta ja päädyin nuotio vertauskuvaan. Haluaisinko olla roihuava nuotio, joka palaa loppuun alta aikayksikön vai olisiko parempi olla jatkuvasti tasaisesti palava tuli. Vai onko tilanteeni jopa sellainen, että nuotio on niin kostea, että tulesta ei ole tietoakaan tai liekit syttyvät ainoastaan bensalla. Aika itsestään selvä vastaus tietenkin oli, että tasaisesti palava tulihan sitä haluaisi olla. Ei ole tarpeen pistää koko ajan pökköä pesään, kun lopputuloksena saattaa olla karrelle palaminen.


Ja mitä sitten tapahtuikaan?


Huomaisin opintojen ja oman harjoittelun myötä, että kehon tasapainottuessa kehon lähettämät viestit muuttuivat selkeämmiksi ja helpommin havaittaviksi. Huomasin, että opin tunnistamaan paremmin väsymyksen, nälän, janon ja tarpeen liikkua. Tunnistin miten olin nukkunut ja opin sopeuttamaan toimintaani sen hetkiseen vireystilaani entistä paremmin. Tunnistin, jos olin syönyt itselleni sopimattomalla tavalla. En vain junnannut ja puurtanut läpi harmaan kiven, kuten olin aiemmin oppinut toimimaan. Palauttavan harjoittelun myötä vireystilani sekä kehoani kuormittavat sokeat pisteet olivat muuttuneet tunnistettaviksi.


Huomasin myös sen, miten syvälle juurtuneita tapoja ajatella ja toimia minulla oli. Oli vaikea myöntää, että keho on väsynyt. Oli vaikea ymmärtää, että kuormitusta lisäämällä ja enemmän tekemällä en välttämättä saanut haluttuja harjoittelutuloksia kehossani aikaan. Pitikin peruuttaa ja hiljentää, jotta voi uudelleen loikata ja ponnistaa. Taas huomasin olevani Method Putkiston perusasioiden äärellä; kehoa ei voi loputtomiin pakottaa ja mitä paremmin tunnen oman kehoni, sitä paremmin itsenäisesti tunnistan juuri sen oikean tavan liikkua ja kuormittaa kehoa.


Kannattako Kevytohjelma –koulutus?


Jos olet kiinnostunut kehon palautumisesta ja palautumisenmekanismeista tai tunnistat, että asiakkaasi tarvitsevat palautumista tukevaa harjoittelua, niin silloin Kevytohjelma-koulutus on juuri sinua varten.


Kevytohjelman perusslogan on, että ”Kevyt ei ole tehotonta”. Osuvasti sanottu ja oman kokoemukseni kautta voin todeta, että keveyden, palautumisen ja kehontuntemuksen myötä liikkuminenkin muuttuu joustavammaksi, sulavammaksi ja tehokkaammaksi. Ja mikäs sen mukavampaa.


Anu Pääkkö

Method Putkisto -kevytohjelma ohjaajaopiskelija sekä Studio Nilsiän omistaja.


Haku ohjaajakoulutukseen on nyt käynnissä.



Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comments