• Elina Heinisuo

Solakoitumista suklaasta huolimatta

Päivitetty: 6. joulu 2020

Aikahyppy 1970-luvulle

Mieleeni on syöpynyt kuva jostain TV ohjelmasta, jossa kaksi naisjuontajaa, kuohkeissa kampauksissaan, leveissä lahkeissaan ja värikkäissä vaatteissaan juontavat ohjelman spagaattiasennossa. Ihmeellinen asento, jota en ollut kenenkään aiemmin nähnyt tekevän.


Tämä on ilmeisesti ensimmäinen mielikuvani notkeudesta. Muistikuvani ovat tietysti värittyneet, tv:kin saattoi olla mustavalkoinen.

Haluan itse pystyä samaan. Kokeilen heti, onko tuollainen mahdollista. No eipä ollut. Minun ja lattian väliin jää ainakin 20 cm. Niinpä esiteinin päättäväisyydellä ryhdyn hommiin. Venyttelen yksin, ilman ohjeita itse keksimilläni venytyksillä. Sinnikkäästi jatkan ja kas, koittaa päivä, jolloin olen itse tuossa kummassa asennossa.


Aikahyppy 2010-luvulle

Method Putkisto -ohjaajakoulutuksen yhtenä harjoitustyönä on tehdä itse oman kehon kautta MP 30-pv teho-ohjelma. Päätän tehdä sen jo ennen koulutuksen alkua.


(Näin nykyhetken vinkkelistä on hassua muistella omia ajatuksia. Miksi täytyisi osata asia jo ennen kuin edes antaa muille mahdollisuuden opettaa sitä itselle?

Sivupolku, takaisin asiaan…)


Marja Putkiston kirjalleen antama nimi on: Kaunis ja solakka vartalo, 30-pv teho-ohjelma.


Nyt aloitan ajatuksella: no katsotaan, mitä tapahtuu. Teen ohjelmaa tunnollisesti kirjan ohjeilla ja DVD:ltä videota seuraten. Otan alkukuvat ja mitat, enkä pidä tuloksista.

  1. viikko, muuten sujuu hyvin, mutta aagh miten Y-liike tuottaa tuskaa. Ymmärrän, että olen todella nuoruudessa harjoituttanut liikkuvuutta vain tuohon spagaatin suuntaa ja jättänyt muut suunnat huolella väliin. Pieni tekninen hankaluus on tauottaa DVD:tä, kun en ehdi videon tahdissa vaihtaa venytyksestä toiseen.

  2. viikko, nyt pysyn jo suurinpiirteiden rytmissä ja DVD saa pyöriä melkein ilman taukoja. Tälle viikolle osuu äitienpäivä ja minua lahjotaan suklaakonvehdein. Sisilisko venyy ja suklaakonvehti sulaa suussani. Tämähän on suorastaan nautinnollista aikaa itselle. Samalla murehdin jo loppumittauksia.

  3. viikko, vuorossa ovat pitkät venytykset. Nyt seuraa tarinan opetus. Älä tee muuta vahvaa harjoittelua kolmannen viikon aikana! Aulangon portaiden 322 askelmaa ja MP teho-ohjelman 3. viikko eivät sovi yhteen. Saan pohkeeni aivan tukkoon. On vaikeuksia kävellä ja hymyillä.

  4. viikko, pohkeeni vetreytyvät. Muistan jo ohjelman ulkoa ja Y-liike on helpompi. Olo on kevyt ja tunnistan kehossasi hetkellisestä MP:n tavoitteen: liikkumisen vapaus. Tekee mieli jopa juosta silkasta liikkuvuuden ilosta. Niin ja kyllä pääsen spagaattiin 25 vuoden tauon jälkeen, mutta se ei ole enää niin merkityksellistä.

On loppukuvien ja -mittausten aika. Lunastaako kirja lupauksensa: kaunis ja solakka? Painoni on suklaakonvehdeista huolimatta sama, mutta vyötäröstä ja reisistä on lähtenyt senttejä. Kuvista näen syyn, miksi oloni on niin paljon parempi ja kevyempi. Rintakehäni on noussut. Ja sehän tarkoittaa, että vyötäröllä on edes mahdollisuus muodostua. Pää linjautuu parempaan asentoon. Ei ihme, että ajatus on kirkkaampi, kun pää saa verta. Kokonaisuudessaan näytän ryhdikkäämmältä. Huomioni kiinnittyy kuvissa eri asioihin kuin aiemmin, en enää tuijota vatsamakkaroitani vaan luiden linjauksia.


Tämä kokemus tuo varmuutta aloittaa MP -ohjaajakoulutus.


Seuraavana vuonna työterveyshoitajan minulle tekemä mittauksen tulos saa hänet kysymään minulta: ”Missä pidät tunteja?” Mutta se onkin jo toinen tarina.


Sittemmin valmiina MP -ohjaajana olen ohjannut 30 pv teho-ohjelman kymmenille ihmisille. Tällä klassikolla tuloksia syntyy aina. Väitän, että ainoa keino olla saamatta tuloksia on jättää harjoittelu väliin. Siispä kannustan sinuakin tarttumaan toimeen.

Aikahyppy 2020-luvulle

Pandemia vaikuttaa meihin kaikkiin ja nostaa stressitasojamme. Kiristää pinnaa ja lihaksia. Tämän kaiken keskellä, miltä kuulostaisi; aikaa itselle, liikkuvampi keho, keskittyneempi mieli, parempi uni ja se kuuluisa solakampi vartalo?


Jos päätät lähteä mukaan 30 pv teho-ohjelmaan, haluan antaa sinulle muutaman vinkin.


5 vinkkiä harjoitteluun

  1. Taltioi alkutilanne. Vaikket mittauksista pitäisikään, alkukuvia ei voi enää jälkikäteen ottaa.

  2. Uskalla nauttia omista harjoitteluhetkistä. Varaa itsellesi rauhallinen tila ja aika. Tämä on luksusta.

  3. Varaudu vastustuskohtaan, jossa joko oma keho tai mieli laittaa vastaan. Tästä yli päästyäsi saavutat jotain uutta.

  4. Pidättäydy 3. viikolla muista vahvoista harjoitteista!

  5. Ota harjoittelu osaksi elämää myös 30 pv jälkeen.


Ja sitten, eikun seuraavaa haavetta kohden.

Turvallisia ja nautinnollisia harjoitteluhetkiä toivottaen,

Elina Heinisuo


MP Pop Up Studio Tampere Method Putkisto -ohjaaja ja -kouluttaja,


joka on valinnut itselleen kehonsa suhteen uusia tavoitteita.

(Ei siis pääse enää spagaattiin ilman todella pitkää ja huolellista lämmittelyä.)


356 katselukertaa0 kommenttia

Toimisto: 

Anne-Marie Keituri

Laura Helisten

Helka Riihimäki

+358 50 520 9712
+358 50 575 4776 

toimisto@methodputkisto.com
 

Rekisteriseloste

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2021 by Method Putkisto Finland Oy 

Kuinka voimme palvella?

Tällä lomakkeella saat helposti yhteyden toimistoomme