top of page
In English

Vahvistu stressistä ja opi palautumisen taito

Lopeta vitkuttelu ja astu rohkeasti uutta kohti!



Stressi kuuluu elämään, se virittää kehon dynamiikkaa ja on elämän mauste, joka tekee päivistämme jännittäviä ja antaa meille mahdollisuuden kasvaa. Kukapa ei kaipaisi  potkaisua, joka lisää rohkeutta, itseluottamusta ja motiivia. Adrenaliini ja kortisoli virtaavat elimistössämme valmistaen meitä vaativaan tilanteeseen. Nämä hormonit auttavat keskittymään, olemaan valppaina ja kohtaamaan uusia haasteita työssä tai opiskelussa. Keho ja mieli aktivoituvat juuri stressireaktion avulla. Ilman tätä tervettä stressiannosta emme välttämättä saavuttaisi paljoa emmekä ainakaan kykenisi  huippusuorituksiin.



Kimurantteja ovat ne stressitilanteet, joihin vaikuttavat maailman tapahtumat ja kaikki se, mitä muuta elämässä on meneillään, ei siis vain omassa vaan koko maailman mittakaavassa. Korona horjautti yhden sun toisen mielenrauhaa, saatikka sitten maailmanpoliittiset tilanteet.  Vain tietoinen asioiden tunnistaminen ja halu ajatella uudella tavalla pelastaa ja kääntää mielen uuteen suuntaan.


Se, mikä toiselle on kuormittavaa, voi olla toisesta innostavaa. 

Ärsykkeet eivät sinänsä aiheuta stressiä, vaan stressi on yksilöllinen ja sitä ratkaistaan usein reaktiivisesti. Jatkuessaan stressi aiheuttaa pitkäaikaisia terveysongelmia, kuormittaa sekä kehoa että mieltä ja on vaaraksi elimistölle. Se altistaa useille eri sairauksille, heikentää vastustuskykyä ja loppukädessä elämänlaatua. 


Kroonistuessaan stressi lisää ahdistusta ja jopa johtaa uupumukseen ja  loppuunpalamiseen eli burn out -tilaan. Siitä toipuminen vie aikaa ja vaatii usein terapeuttista apua. Silloinkin on välttämätöntä muistaa vanhat  perinteiset perusasiat: 

  • terveelliset elämäntavat

  • säännöllinen liikunta

  • riittävä uni 

  • monipuolinen ja kehoa ravitseva ruokavalio

  • mieltä tasapainottaa puhuminen, aika ystävien kanssa, huumori ja halaukset! 


Onko kuitenkin niin, että suurin stressin aiheuttaja on tunne siitä, että elämä ei ole omassa hallinnassasi? 

Stressiä tuottavat erkaantuminen omasta osaamisesta ja identiteetistä, henkisen tuen puute, epäoikeudenmukaisuus, epäreilu kohtelu, arvostuksen tai vastavuoroisuuden puute, epämääräiset roolit  ja vapaasti vellova syyllisyys, joka usein juontaa lapsuudesta. Lasten kohdalla voidaan puhua liiallisesta vastuusta. He kantavat helposti vastuuta jostakin, mikä ei heille kuulu, kuten vanhempien onnellisuudesta. Aikuinen osaa puhua ja keskustella ja käsitellä asioita. Vai osaako? 

Kun aivot eivät osaa antaa rentoutumisen käskyä, emme osaa enää keskittyä!

Marja Putkisto haluaa julistaa Suomelle palautumisen vallankumouksen. Hän haluaa kumota vanhaa ajattelua ja vanhoja käsitteitä ja väittää:

  • Alituinen kiire on opittu juttu, harvoin puhutaan rytmiikasta. Uskon, että suurin osa stressistä johtuu myös rytmiikan puutteesta. Marssimme ja laahaamme, kun pitäisi tanssia polkkaa: askel, askel, HYPPY! 

  • Melu on mielenkiintoinen asia, sillä harva puhuu akustiikasta, joka on rikottu monissa tiloissa. Jos akustikka hajoaa, olemme kuin akvaariossa missä vesi ei kierrä.  

  • Kuomittavaa, liiallista vastuuta kannattaa tarkastella, sillä vastuuta ei oikein voi antaa, sen voi vain ottaa. Siksi monet työt aiheuttavat konfliktin kun merkityksellisyys tekemiseen katkeaa. Ihminen tarvitsee haasteita ja taito hahmottaa “missä mennään” on häviämässä. Ihminen kuormittuu joutuessaan hukkaan. 

  • Puhutaan perheongelmista ja elämänmuutoksista sen sijaan, että puhuttaisiin stressistä. On aika puhua kommunikoinnista, kyvystä eläytyä toiseen ihmiseen ja jopa kyvystä aidosti rakastaa, surra, jakaa, toisin sanoen taidosta käsitellä asioita ja elää.  

  • Traumaattiset tapahtumat ovatkin jo sitten isompi juttu. Kuinka olemme toistemme tukena, jos emme oikein osaa edes tervehtiä toisiamme? 


Digiaikana ihmisen kuormituksen laatu ja muoto on muuttunut. Siksi myös stressistä palautumisen keinot tulee uusia. 

Method Putkiston PALAUDU 5 viikossa -ohjelmassa Marja Putkisto tarjoaa uutta ajattelua ja käytännön keinoja siihen, mitä tehdä kun stressi jumiuttaa kehoa. Ohjelma opettaa muiden muassa seuraavanlaisia taitoja:  

  • TASAPAINON PARANTAMINEN. Elämä on tasapainottelua ja sen hallinta on taito. Tasapaino paranee kun sitä horjuttaa. 

  • OMAN KEHON TUNTEMUS. Itsensä kuuntelun opettelu vaatii jotain muuta kuin käskyn. Kehotyöskentely, rentoutuminen, palleahengitys, meditatiivinen työskentely niin ikään ovat taitoja, joita tulisi opetella eikä vain suorittaa. 

  • TUNTEMINEN JA TUNNISTAMINEN. Joskus vain yksittäinen liike riittää palauttamaan ihmisen.

  • HAASTEIDEN LISÄÄMINEN. Liian vähäiset haasteet heikentävät ihmistä. 

  • KESKITTYMISEN SYVENTÄMINEN. Oppiminen on rasite vain jos tieto jää pinnalliseksi eikä liity suurempaan kokonaisuuteen. Se kuormittaa irrallisena.  

Mistä tiedän, että hallitsen stressiä? Siitä, että osaat jatkuvan palautumisen taidon!

Sen sijaan, että näemme tiukan aikataulun pelottavana esteenä, voimme kokea sen motivoivana tekijänä saavuttaa tavoitteemme.


Stressi ei tunnu ylivoimaiselta vaan 

  • aistit heräävät, näkö, kuulo, maku ja kosketusaistimukset palaavat 

  • kivut ja säryt poistuvat

  • innostut ja olet rohkea

  • opit uutta ja haluat syventää oppimista

  • teet päätöksiä 

  • et horju

  • nukut hyvin

  • pystyt nauramaan

  • välität muista ja haluat jakaa

  • ja siitä, että nautit elämästä!

Stressin fyysisiä oireita 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemän Terveys 2000 -tutkimuksessa noin neljäsosalla aikuisväestöstä oli stressitilasta merkkinä psyykkisiä kuormitusoireita: päänsärky, huimaus, sydämentykytys, pahoinvointi, vatsavaivat, tihentynyt virtsaamisen tarve, hikoilu, flunssakierre ja selkävaivat. Vakavassa stressitilassa seuraavat masennus, työuupumus (burn-out).



Sinulle uusia voimavaroja   

Stressin lievittämisessä kehotetaan yleensä pysähtymään. Method Putkiston Palaudu viidessä viikossa, Fire Up -ohjelma sen sijaan kehottaa opettelemaan palautumista taitoa. On aika ravistella perinteisiä käsityksiämme ja ymmärtää, että stressi on myös hyvästä – ja sen hallitseminen on avain tasapainoiseen elämään.


 


Opiskele palautumisen valmentajaksi

Luo palautumisen taidosta uusi ura ja toinen tulovirta, vahvistut samalla itse. Lue lisää tästä >> Kuule lisää opinnoista Method Putkisto Instituutin avoimissa ovissa >>


Palaudu 5 viikossa -verkkokurssi 

Suosittu uutuus, Marja Putkiston tuoreimpaan kirjaan 'Palaudu 5 viikossa' perustuva verkkokurssi tulossa pian jälleen myyntiin. Tätä kannattaa odottaa!


Palaudu 5 viikossa -kirja

Palaudu 5 viikossa, Fire Up -ohjelma opettaa palautumaan arjenkuormituksesta. Harjoitteiden avulla keskittyminen tarkentuu, aivosumu hälvenee, uni paranee ja voima palaa jäseniin. Osta kirja tästä >>


Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page