Kasvot – herkin ilmaisukanavamme
- Hanna Laakso
- 4 päivää sitten
- 3 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 2 päivää sitten

Siinä missä elokuva tuo – kuin tarjottimella – näyttelijän kasvot tulkittavaksemme,
Luonnollinen Kasvoklinikka perehdyttää meidät kasvolihaksiston fysiologiaan ja sen
hallintaan. Molemmat nostavat ihmiskasvot ikään kuin parrasvalojen alle muistuttaen ihmisyyden hienovaraisimmasta ja herkimmästä ilmaisukanavasta.
Ajattelen, että kasvoni ovat ehkä herkin alueeni kehosta: ne tekevät minusta minut.
Kasvoni eivät voi peittää menneisyyttäni, eivätkä nykyisyyttäni.
Luonnollisella Kasvoklinikalla voimme vaikuttaa tunteiden autenttiseen ilmaisuun
Method Putkisto Luonnollinen Kasvoklinikka on ainutlaatuinen menetelmä, jolla voimme vaikuttaa tunteiden autenttisempaan ilmaisuun ja siten ihmisten väliseen kommunikointiin. Kun ilmelihaksistomme on vapaa, tunteemme ja ajatuksemme piirtyvät ennennäkemättömällä läsnäololla kasvoillemme.
Menetelmän avulla opimme, miten esimerkiksi se, että sivelemme otsaa vaikuttaa
sekä ajattelumme kirkkauteen että tunteidemme selkeyteen ja purentalihasten
rentouttaminen vapauttaa meidät vuosien aikana kertyneestä stressistä.
Maneerit ja ilmeettömyys aidon kommunikaation ongelmana
Kasvoni elävät ‘tässä ja nyt’ -hetkessä. Kasvot ja erityisesti silmät osallistuvat olennaisesti kommunikaation rakentamiseen itsemme ja muiden ihmisten välillä.
Emme aina tiedostakaan, miten suuri osa kasvonilmeistämme perustuu maneereihin, jotka ovat vuosien aikana kehittyneet ja jotka usein ankkuroituvat lapsuuden kokemuksiin sekä pelkoihin. Tämä voi johtaa myös ilmeettömyyteen, joka voi olla tunteiden peittämistä ja joka vaikeuttaa luontevan vuorovaikutuksen ihmisten välillä.
Minkälaisia ratkaisuja Luonnollinen Kasvoklinikka tarjoaa?
Luonnollisen Kasvoklinikan kehittäjä Marja Putkisto on todennut, että “suhde omaan
itseen rakentuu kasvojen kautta.” Tämä ajatus on inspiroinut minut tutkimaan – omia
kasvojani käyttäen – miten erilaisilla kasvoharjoitteilla voin vaikuttaa ajatuksiini ja
tunteisiini. Kasvomme eivät siis ainoastaan peilaa ajatuksiamme ja tunteitamme, vaan liike on kaksisuuntainen.
Pään asennon oikea linjaus rentouttaa kasvot ja muuttaa kasvojen lihaksistoa, minkä
seurauksena koko keho vapautuu. Pää liittyy selkärankaan selkäytimen yläosassa ja
siksipä pään liikkeiden säätely ei ole yhteydessä lihaksistoon, sen sijaan se on samanaikaisesti suoremmalla yhteydellä yhteydessä keskushermostoon, toisin sanoen, liikkeen säätötekijöihin ja aisteihin.
Akateeminen tutkimus korostaa kasvolihasten käytön tärkeyttä
Mietitään tarkemmin otsaa seuraavien akateemisten tutkimusten kautta. Aivojen etuosalla, johon otsa kuuluu, on merkittävä rooli tunteiden kategorisoinnissa (Lähde).
Esimerkiksi sosiaalisessa kanssakäymisessä tunteiden kategorisointi tarkoittaa sitä,
nähdäänkö ihminen iloisena vai surullisena. Geneven yliopiston tutkimusryhmä selvitti, miten juuri aivojen etuosa on tärkeässä asemassa, kun tulkitaan toisen ihmisen ääntä tunteiden välittäjänä. Aivojen etuosa, jossa äänellä välitettyjen tunteiden tulkinta ja kategorisointi tapahtuu, linkittyy vahvasti mantelitumakkeeseen, joka on varsinainen tunteiden keskus. Mantelitumake sijaitsee ohimolohkon sisäsyrjässä noin 4 cm lohkon kärjestä.
Kalifornian Irvinen yliopistossa, oppimisen ja muistin neurobiologian laitoksella, on
puolestaan tutkittu, miten Botox-ruiskeet otsaan voi muuttaa aivojen kykyä käsitellä tunteita (lähde). Kun ihminen näkee iloiset kasvot, hän alitajuisesti matkii näkemäänsä ilmettä. Esimerkiksi huolestuneen ihmisen rypistynyt otsa saisi omassa otsassamme aikaan enemmän tai vähemmän samankaltaisen reaktion. Koska Botoxilla käsitellyssä otsassa ei lihasreaktio toimi luonnollisella tavalla, aivojen kyky tulkita toisen ihmisen kasvoilla näyttäytyviä
tunteita heikkenee huomattavasti.
Yllä olevat tutkimukset vahvistavat siis kasvolihaksiston luonnollisen treenaamisen ja
hermottamisen tärkeyden, mihin juuri Method Putkisto Luonnollinen Kasvoklinikka antaa erinomaiset työvälineet.
Mitä enemmän ajatuksemme on mukana herkkiä ja tarkkoja Kasvoklinikka-harjoitteita tehtäessä, sitä tehokkaampi vaikutus niillä on.
Menetelmän avulla ilmelihaksistomme vahvistuu ja purentalihaksistomme rentoutuu. Tämä taas mahdollistaa kasvonilmeiden paremman hallinnan ja rentouden, mitä tarvitaan myös toisen ihmisen kasvonilmeiden tulkinnassa, mitä edellä mainitut tutkimukset korostavat.
Ajattele, keskity, ole herkkä: tunnista ja tunne
Myös elokuva opettaa meitä tulkitsemaan kasvonilmeitä ja niiden merkityksiä osana
ihmisyyttä. Ymmärryksemme ja empatiamme toista ihmistä kohtaan kasvaa ja tulemme myös tietoisemmaksi omista kasvoistamme ja käyttäytymismalleistamme.
Elokuvanäyttelemisen tutkijana olen perehtynyt näyttelijän kasvonilmeisiin osana
näyttelijäsuoritusta. Elokuva on ainutlaatuinen taiteenmuoto, joka tuo isolle valkokankaalle, aivan silmiemme eteen näyttelijän kasvot. Pimeä sali mahdollistaa täydellisen keskittymisen näyttelijään eli toiseen ihmiseen ja tämän kasvoihin.
Concordian yliopistolle (Montreal, Kanada) kirjoittamassani väitöskirjassa Women in the Chamber: the Influence of the Strindbergian Theatrical Legacy on Danish Dogma Films (2007) tutkin, miten pohjoismaalaiset elokuvaohjaajat Ingmar Bergman (1918–2007) ja Carl Th. Dreyer (1889–1968) tekivät lähikuvien käytöstä maailmanlaajuisesti tunnettua. Lähikuvien käyttö nosti pohjoismaalaisen elokuvan ja etenkin pohjoismaalaiset naisnäyttelijät elokuvamaailman parrasvaloihin.
Tutkimuksessani viittaan muun muassa elokuvateoreetikko Béla Balázs’n, joka analysoi, miten esimerkiksi Dreyerin elokuvissa naisnäyttelijän kasvojen mikrofysionomia mahdollisti abstraktien tunnetilojen ilmaisun. Dreyerin kutsumien “hiljaisten yksinpuhelujen” eli hienovaraisten kasvonilmeiden avulla pystyttiin ilmaisemaan jotakin sellaista, mihin sanat eivät riittäneet. Olen itse painottanut myös sitä, miten samanaikaisesti lähikuvien käyttö rajoitti naisnäyttelijöiden näyttelijäsuoritusta. Ilmaisun tuli rakentua ensisijaisesti kasvojen käyttöön, mikä sulki kirjaimellisesti kuvan ulkopuolelle koko muun naiskehon. Elokuvateknologialla oli siis tärkeä rooli naisrepresentaation rakentumisessa pohjoismaalaisessa elokuvassa. (Laakso 2007)
Pitäkäämme siis huolta kasvojemme luonnollisuudesta, mikä onnistuu Method Putkisto Luonnollinen Kasvoklinikka -menetelmän avulla!
Action arjessa!
Kun Luonnollisen Kasvoklinikan opit ovat osa sinua, pystyt korjaamaan pään asentoa,
vahvistamaan ja tasapainottamaan kasvojesi lihaksistoa pienin liikkein pitkin päivää.
Tämän seurauksena kasvosi ja koko kehosi rentoutuu. Kun vapautamme ilmelihakset
kireiden purentalihasten hallitsevasta otteesta, koko ilmaisumme nousee uudelle,
autenttiselle tasolle.
Hanna Laakso
MP 3D Kasvoklinikka ohjaajaopiskelija
Lue lisää koulutuksesta MP 3D Kasvoklinikka -ohjaajakoulutuksesta täältä.
Comments