top of page
In English

Hormonitko ne minua turvottaa, puristaa ja heittelee?


Lyhyemmät harjoitussessiot useasti suoritettuna tasapainottavat hormoneita ja tarjoavat enemmän notkeutta, voimaa ja energiaa kuin perinteinen harjoittelu.


Liian pitkät ja rankat harjoittelujaksot voivat laukaista stressihormonien ylituotannon


Kun stressi kumuloituu ja kehittyy totutuksi tavaksi olla, sitä on entistäkin vaikeampi tunnistaa. Äärimmillään tilannetta kuvaavat sanonnat ”ei edes kättä jaksa nostaa” tai se, että hyvässä kunnossa lenkkipolulla juoksija huomaa, ettei jaksa laittaa jalkaa toisen eteen. Kun uuvumme, sanotaan ”olen veks pelistä” tai ”olen ihan sekaisin” alkaessaan unohdella asioita. Nämä kaikki sanonnat voisi kääntää kuvaamaan hormonien keskinäistä tasapainoa ja hormonaalisen epätasapainon aiheuttamaa kuormitusta. Se tarkoittaa sitä, että verenkierrossa on liian paljon tai vähän tiettyä hormonia.


Herää kysymys, miksi uupuminen useimmiten meidät yllättää ja miksi merkkejä ei tunnista ajoissa?


Eri elämänvaiheissa meistä kukin kamppailee erilaisten haasteiden aallokossa. Seilaamme elämään meressä ja elämä huuhtoutuu lävitsemme. Eipä ihme, sillä hormonit vaikuttavat elämäämme ja siten elämän vaiheet ovat aina myös sidottu hormonien kiertoon. Niiden määrien muutokset vaikuttavat aaltojen tapaan mieleen ja kehoon.



Stressihormonien kohotessa liian korkealle liian pitkäksi aikaa terveytemme on vaarassa


Hormonit vaikuttavat aineenvaihduntaan, imunestekiertoon, rasvanpolttoon, verensokeriin ja energiatasoon. Ja siitä edelleen verenpaineeseen, seksuaaliseen halukkuuteen ja mielialaan.


Hormonit ovat pelissä kun

  • vatsan ympärille kerääntyy rasvaa

  • uni on liian kevyttä

  • päätä särkee

  • kehoa kivistää

  • paino nousee tai laskee

  • turvotukset kerääntyvät kehoon.


Pienilläkin hormonihäiriöillä voi olla seurauksia koko keholle. Turhauttava merkki hormonaalisesta epätasapainosta voi olla painonnousu tai painonpudotuksen vaikeudet.


Lisää elämää - lisää kapasiteettia - lisää toimintakykyisyyttä!


Hormonien tasapainottaminen on yksi asia, joka on vaikuttanut jokaisen Method Putkisto -ohjelman kehittymiseen. Katso juttu Anna-lehdessä. Nämä ohjelmat ovat tänään Marja Klubin harjoittelun perustana.


Body-tunneilla treenataan syvää corea ja lihaskuntoa, mutta lisätään myös mentaalista jaksamista. Face-tunnit kohottavat kasvojen lihaksistoa ja samalla keskittävät ajatuksen. Eipä aikaakaan, kun huomaat keskittyväsi hieman pidempään ja hieman syvemmälle.


Pois siis liian kovasta harjoittelusta, 25 minuuttia face- tai body-harjoittelua riittää. Rentouden kautta harjoittelu tasapainottaa hormonit.


Marja on tinkimätön kokemuksen kautta saavutetusta tiedossaan: ”Rentoutumisen kautta keho ja mieli vahvistuvat syvemmältä ja kokonaisvaltaisemmin. Yllätys onkin kuinka paljon voimaa meistä lähtee”.


Marjan ulkoisesti kevyessä harjoittelussa olo muuttuu, mieli kirkastuu ja jaksaminen lisääntyy. Sessioiden lyhyys sekä niiden ajoitus ja progressiot sitovat kehon ja mielen uuteen järjestykseen. Sen myötä stamina ja kestokyky lisääntyvät, pitämään myös mielessä asioita ja näin opit uutta - tunnistamaan, aistimaan ja erittelemään. Kun kudosten kimmoisuus muuttuu, sinä koet olevasi koossa.


Monet sanovatkin, että Marja Klubin viikko-ohjelma täytyy vain kokea.


“… kirkastaa ajatukset aivosumusta. Silmät aukeavat ja ajatus on kirkkaampi.” Ulla

 

Harjoittele lounasaikaan, illalla tai tallenteilla.


Nähdään klubin seuraavissa avoimissa ovissa




Faktaa


  • Hormonit ovat elintärkeitä kemikaaleja, joita tuotetaan sisäeritysjärjestelmän umpirauhasissa.

  • Hormonit kulkeutuvat veren kautta kudoksiin ja elimiin välittäen viestejä aivoille siitä, mitä eri elinten tulee tehdä ts. säätelevät prosesseja.

  • Hormonaalinen epätasapaino tarkoittaa koko kehon tasapainon horjumista ja aina myös mielen.

  • Stressi vaikuttaa aina hormonitasapainoon.


Marja Putkisto

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comments