top of page
In English

Method Putkisto – lentää korkealle ja yltää syvemmälle

Miltä tuntuisi, jos jokainen askeleesi olisi kuin ponnahduslauta, joka lähettää kehosi liikkeelle?




Entäs jos kävellessäsi selkäranka sananmukaisesti nostaisi sinut upeaan ryhtiin ja tuntisit ylävartalon kiertyvän jokaisen askeleen aikana joustavasti vastasuuntaan?

Entäs jos vatsa- ja selkälihakset imeytyisivät kohti kehosi keskustaa kuin nopeasti supistuva korsetti nostaen ja tukien lantiota juuri oikeaan asentoon? Näistä syntyy se voima, joka purkautuessaan luo energiaa.


Hyvä ryhti luo itseluottamusta ja paistaa olemuksesta. 


Ei kömpelyyttä vaan vapauttavaa notkeutta 


Kehon kyky muuttua ja uusiutua on loputon. Kaikki fyysiset ja psyykkiset kokemukset, myös kehon asennot ja liikeradat varastoituvat aivoihimme ja siis lihasmuistiin. Lihasmuistia eli lihasten uudelleenhermotusta harjoituttamme loputtomasti.  Siksipä tapa ‘’olla kehossasi’’ muuttuu mukavammaksi. 


Method Putkiston tavoitteena on kehon kokonaisvaltainen tasapaino ja liikkumisen estetiikka.


Metodi on kehon linjausta ja liikkumisen laatua parantava menetelmä, ja se pyrkii vahvuuteen, mutta myös herkkyyteen. Sen kaikkein tärkein tavoite on liikkumisen vapaus läpi elämän. 

Hallitse ja lennä! 


Method Putkisto painottaa valmiuksia, joita jokainen meistä sisällään kantaa, ja kannustaa herättämään tai virittämään meihin jo valmiiksi ohjelmoidun liikkumisen taidon. Opit suuntaamaan keskittymistäsi ja sen opittuasi ohjaamaan ajatuksella myös liikkeesi suuntia. Eipä ihme, että koordinaatiotaidot lisääntyvät, olitpa minkä ikäinen tahansa.  


MP luottaa aivojen sisäänrakennettuun kykyyn arvioida millintarkasti, ilman mittareita, mikä riittää. Sinä olet oman kehosi paras asiantuntija ja tästä rakentuu itseluottamus. 


Method Putkisto (MP) tarjoaa sinulle työkalut itsenäiseen päivittäiseen kehonhuoltoon yksinkertaisesti syventämällä oman kehon tuntemusta.  Harjoittelussa mennään pintaa syvemmälle ‘’tunne–tunnista’’-harjoittelulla ja työskentelemällä sisältä ulospäin. 


Hengitä itsesi uuteen voimaan ja avaa mieli uusiin korkeuksiin 


MP hyödyntää oman kehon painoa, hengitystä sekä luonnollisia vastuksia. Tämä tarkoittaa käytännössä, että opit tukeutumaan keskivartaloosi ilman että jännität sitä. 


MP lähestyy harjoittelua tutustumalla ensin oman kehon rakenteisiin perusliikkeiden kautta

 – liikkeiden, joiden ylläpito mahdollistaa liikuntakykymme elämämme loppuun asti. Opit tunnistamaan yksittäisen liikkeen merkityksen liikeketjuissa. 


Sukella syvällä, mieli avautuu ja jumiutuneet hartiat rentoutuvat 


On aika pidentää lyhentyneet ja kireät lihakset. Aivojen työskentely muuttuu, kun lihasmuisti muuttuu. Ei muuta kuin opetat hartioitasi rentoutumaan, mikä vaikuttaa aivojesi työskentelyyn. Pian alat automaattisesti korjata asentoasi pienen pienillä liikkeillä. 


MP katsoo liikettä siitä näkökulmasta, että luut liikkuvat ja lihakset tukevat ja liikuttavat luita. Jos lihakset kiristyvät, ne myös lyhenevät, ja näin vetävät luita lähemmäs toisiaan. Tässä lihakset siis estävät liikkumistamme. Tämän perustana on väittämä: ’’Kunkin lihaksen tulisi periaatteessa olla pitempi kuin luu, jonka liikettä se tukee tai liikuttaa.’’ (Marja Putkisto, 1993)


Polvikivut, olkapäävammat, nikamien kulumat - vai taidon puute?

 

Method Putkisto nostaa kehonhallinnan taidon perustaksi nivelten neutraaliasentojen hallinnan, jotta nivelet ja lihakset voisivat toimia hyvin koko elämän ajan. Tästä syystä Method Putkiston perustana on dynaaminen syvävenyttely; lihaksia pidennetään, kunnes keho palautuu ja vapautuu mahdollisimman lähelle neutraaliasentoaan. Lisäksi menetelmään kuuluu syväjumppa, jolla vahvistetaan ryhtiä ylläpitävät lihakset ylläpitämään neutraalia keskiasentoa, johon meistä niin monet eivät koskaan täysin yllä (esimerkkinä minä itse!). Siksi MP tavoittelee yksilöllistä optimia, ei täydellisen oikeaa asentoa.


Metodiin kuuluvat myös syvähengitysharjoitteet, joilla lisätään pallean kimmovoimaa, sekä rytminen liikkuva osuus, jossa opit siirretään käytäntöön.  


Nettijoogaa, kotipilatesta, jooga-retriittejä, kuntosaliharjoittelua, venyttelyä, mindfulness-tunteja, ryhmäliikuntaa, kuntopiirejä, sauvakävelyä - tai mitä ikinä vaan!


MP kannustaa progressiiviseen ja pitkäjännitteiseen harjoitteluun siksi, että parhaillakaan lahjoilla varustettu ihminen ei kehity ilman säännöllistä harjoittelua. 


Uusiutuminen ja vartalon mallin parantaminen on mahdollista


Jos vatsa pömpöttää tai hartioita särkee, tämä menetelmä ja harjoitusohjelmat ovat juuri sinulle. Kyseenalaista ‘’minä olen tällainen’’-asenne ja astu uuteen siksi, että tuntuu hyvältä olla vapaa liikkumaan! 


"Olen kokeillut kaikenlaisia jumppaohjelmia ja joogia, mutta tämä on paras ja sopii minulle ja keholleni." Salme
"Täysin erilainen lähestymistapa, silti keskittyminen oli helppoa. Vahva vaikutus koko kehoon, koko olemus vahvistui. Tähän jää koukkuun" Pirjo
"Intensiivinen ja palkitsevaa" Rea

 

Oletko meille uusi?

Tutustu kursseihimme verkkokaupassa ja kokeile harjoittelua, tästä >>


Etsitkö säännöllistä viikkoharjoittelua?


Nähdään Kansainvälisellä Keho, mieli & kasvot -kesäkurssilla su 21.7 - pe 26.7.2024 Vanajanlinnassa & online >> 


Haluatko elämänmuutosta? Opiskele Method Putkisto -ohjaajaksi. Tie uuteen hyvinvointiin ja uraan alkaa tästä >>



_ Copyright, Marja Putkisto. Lähde: Body Up, Gummerus

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comments