top of page
In English

Minähän en Method Putkistoa tarvitse, vai tarvitsenko


Ensimmäinen kosketukseni Method Putkistoon oli 2000- luvun alussa, kun kuulin menetelmästä, jossa ”hengitetään ja venytellään”. Ensireaktioni oli, että minä en tätä tarvitse.


Liikunnan ammattilainen aloitusruudussa


Olinhan pitkän linjan liikunnan ammattilainen, opetin työkseni muita liikkumaan. Notkeutta löytyy, koska pääsin spagaattiin ja tiesin, miten mitäkin lihasryhmää venytetään. Tein kuntosalilla kyykkyjä painotanko niskassa, jopa 100 kg painolla. Juoksin melkein 3000 m Cooperin testissä eli hapenottokykyni oli kunnossa. Minä siis olin hyvässä, jopa loistavassa kunnossa kaikilla kunnon osa-alueilla, joita tiesin olevan aerobinen, lihaksia vahvistava ja liikkuvuutta lisäävä harjoittelu. Jos kaipasin rauhoittumista ja hengittelyä, osasin maata laiturin nokassa itseksenikin. En tarvinnut kenenkään apua rentoutumiseen.


Jostain syystä löysin itseni kuitenkin Method Putkisto -tunnilta. Huomasin ensitöikseni, miten sinänsä hyvin liikkuva kehoni tuntui olevan jostain kohdista hyvinkin kireä. Miten pelkkä venytysasennossa oleminen tuntuikaan voimakasta lihastyötä vaativalta harjoitukselta. Jotkut harjoitukset tuntuivat turhauttavilta, koska en tuntenut mitään. Olin tottunut kailottamaan jumppia ohjatessani asiakkaille, milloin tulee olla pakarat poltteessa ja pumpata mitäkin liikettä niin kauan, kunnes lösähtää voimattomana lattialle merkkinä siitä, että liike on mennyt oikein. Eihän tekemisestä ole hyötyä, jos en edes tiedä missä liikkeen pitää tuntua tai ei tunnu millekään, mietin.


Method Putkistossa ohjaaja antaa asiakkaalle pienryhmässäkin henkilökohtaista ohjausta. Kun ohjaaja oli kohdallani avustamassa minua, hän kysyi, onko sinulla astma. Vastasin jotain epämääräistä, mutta suorastaan ärsyynnyin. Miten minulla voisi olla astma? Hengityskapasiteettinihan on loistava, enhän muuten juoksisi niin kovaa.


Sittemmin ymmärsin, että vaikka hapenottokyky olisi hyvä, voi hengitys olla kaukana optimaalisesta ja sillä on vaikutusta oikeastaan kaikkeen ihmisessä ruuansulatuksesta psyykkiseen vointiin, liikkumisesta puhumattakaan.


Muistan myös, että jotain hyvin rauhallista liikettä tehdessäni outo hiki alkoi puskea kehostani ulos ja toisessa liikkeessä meinasin alkaa itkemään, vaikka olin tullut tunnille oikein hyvillä mielin.


Sangen kummallista kerta kaikkiaan. Tunnin jälkeen vilkkaan kauppakeskuksen läpi kotia kohti oikaistessani huomasin purjehtivani omassa rauhassa, jotenkin kevyen seesteisesti.


Jouduin jo ensimmäisen tunnin jälkeen myöntämään nöyrästi, että minä ”liikunnan ammattilainen”, kokenut ja koulutettukin, olin ihan pihalla niin yhteydestä itseeni kuin siitä, mitkä faktaperusteiset asiat vaikuttavat mitenkin kehossani.


Olen tarkka siitä, että en ole mukana missään uskomuksiin perustuvissa hömpötyksissä, vaan haluan tietää faktapohjaiset perusteet asioille. Niinpä selvittelin Method Putkiston taustoja, kouluttajia ja kyselin jo valmistuneilta ohjaajilta heidän kokemuksiaan. Olin myyty. Erityisesti olin vaikuttunut muutoksista, joita harjoittelua säännöllisesti tehneissä huomasin. He muuttuivat silmin nähden. Kyse ei ollut esimerkiksi hoikistumisesta, vaan koko olemuksen muuttumisesta, mikä selvästi sai koko ihmisen sädehtimään uudella lailla. Hyvinvointi todella näkyi ulospäin ihan konkreettisesti.


Päätin hakea ohjaajakoulutukseen. Muistan vielä, kuinka jännitin pääsykokeessa. Siitä on nyt 14 vuotta.


Mitä Method Putkisto sitten on?


Se on opetustekninen kehonhallintamenetelmä, oppi omasta kehosta, missä asiakkaalle annetaan tietoa kehon toiminnasta. Harjoittelun kautta tavoitellaan omaa optimia ja liikkumisen vapautta läpi elämän. Olen joskus kuvannut Method Putkiston merkitystä asiakkaille Maslowin tarvehierarkian kautta. Kolmion alimmalla tasolla on ihmisen fysiologiset tarpeet. Ylemmäs kipuamalla ja matkalla olevat tarpeet täyttämällä voi päästä ylimmälle, itsensä toteuttamisen tasolle. Alimmalla tasolla on fyysisyyteen liittyvänä asiana mm. hengittäminen. Ajattelen, että kehon käyttäminen optimaalisesti kuten optimaalinen hengitys ja liikkuminen paikasta a paikkaan b kuluttamatta ja jopa vahingoittamatta kehoa on perustavaa laatua oleva tarve. Eikö kehonhallinnan tulisi olla pohjana kaikelle liikkumiselle?


Method Putkisto opetusmenetelmän helmi onkin 2-tasoisuus. Oppi ja ymmärrys siirretään harjoitustunnilta arkeen esimerkiksi siihen miten käytät kehoa nukkuessasi, syödessäsi tai autoa ajaessasi – ja kyllä niihin kaikkiin liikuntaharrastuksiin, joita sinulla toivottavasti on.


Minäkin nautin yhä juoksemisesta, nostelen toisinaan painoja ja rentoudun laiturin nokassa.


Mutta väitän, että tunnen kehoni – itseni, paremmin ja liikun ihan uudella tavalla. MP opetusmenetelmä tarjoaa jotain, mitä normaalien liikkumistottumuksieni toistaminen ei antanut.


Mistä sinä voit aloittaa?


Nyt sinulla on mahdollisuus aloittaa tämä mielenkiintoinen matka, vaikka heti. Olen tehnyt Starttikurssista tallenteet, jotka voit tehdä omassa rauhassasi.


Kurssilta saat tietoa ja konkreettista kokemusta, joita tarvitset tullessasi Method Putkisto -harjoitustunneille.


Haluan tutustua sinuun myös henkilökohtaisesti. Siksi Starttikurssiin sisältyy henkilökohtainen 15min Zoom-aika, jonka saat varata tallenteiden katsomisen jälkeen.


Odotan innolla kysymyksiäsi, kuuntelen kokemuksesi, annan sinulle neuvoja ja usko, että ymmärrän myös mahdollisen turhautumisesi, koska olet nyt täysin uuden edessä – niin kuin minäkin olin. Matkalla olen yhä minäkin <3



Osta starttikurssi klikkaamalla alta tai tästä >>



Jonna Tallinen

040-411 27 63




Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

2 Comments


Ulla Pesola
Ulla Pesola
Oct 20, 2022

Ihan loistava ajatus tämä että kehonhallinnan taito olisi ihan meidän perustarve. Kun niinhän se on, mikä voisi olla enemmän ytimessä kuin oma keho ja mieli?

Like

Merja Pyhälä
Merja Pyhälä
Oct 14, 2022

Ihan samanlaisia ajatuksia oli itselläni joskus 1990-luvun puolivälissä, kun kävin kokeilemassa MP-harjoittelua Marjan kurssilla. Totesin, että ei todellakaan ole minun juttuni... eihän tässä edes tullut hiki 😁 Kunnes sitten ikää karttui, kiireinen työelämä vei mennessään, niska- ja selkä jumittuivat ja joutui miettimään muutakin kuin hikijumppaa. MP:n ansiosta minulla on keinot pitää kolotukset poissa ja saada enemmän irti kaikenlaisesta liikunnasta. Ja siis upeinta on just toi, mitä Jonna kirjoitti, että MP tulee sun arkeen - ihan kaikkeen tekemiseen mukaan.

Like
bottom of page