top of page
In English

Leviävistä ajatuksista kohti fokusta ja flowta

Muistatko, miltä tuntuu flow-tila parhaimmillaan töitä tehdessä? Se, kun olen syvän keskittymisen tilassa, asiat etenevät ja uusia ideoita suorastaan pulpahtelee mieleen? Eikä siinä vielä kaikki, vaan saat vielä uusista ideoista kiinni ja pystyt viemään niitä eteenpäin. Muistatko, miten inspiroivaa ja voimia antavaa se on?


Ja toisaalta, tiedätkö sen tunteen, kun ajatus harhailee, vaikka miten teet töitä pitääksesi “pään kasassa”? Tai kun ajatus sakkaa, ja tuntuu, että mitään ei liiku juuri kun pitäisi olla luovimmillaan ja brainstormata palaverissa? Tässä kohtaa kuormitus on kasvanut ja oireilu vaikuttaa jo toimintakykyyn.


Mitä olet tehnyt eri tavalla silloin, kun kaikki on kohdallaan, kuten ensimmäisessä esimerkissä? Huomaatko miten tiiviisti kytköksissä palautuminen ja keskittymiskyky ovat? Tämä on aihe, joka nousee usein esiin omien asiakkaideni kanssa Muuramen Method Putkisto Studiolla. Aika usein joku jo Studion ovelta tunnille tullessaan huokaa, miten hektinen päivä on ollut ja miten ajatus on ihan levällään. Tai todellakin, aivoissa ei liiku enää mitään. Molemmat tuntemukset liittyvät keskittymiskykyyn.


“Pari huonosti nukuttua yötä, töissä vuoden kiireisin aika ja tunne että paperit vaan kasaantuu, siihen päälle muutama Wilma-viesti ja muistettavat asiat kouluun, harrastuskyydit ja -aikataulut. Tuntuu, että ajatus on ihan ties missä, kun yrittää ratkoa kaikkea kerralla, ja oikeasti ei saa oikein mitään aikaan.” - Minna

“Tulen ovesta sisään enkä muista miksi tähän tulin. Avaan uuden meilin alkaakseni kirjoittaa, mutta en muista kenelle piti kirjoittaa ja mitä. Vähän pelottavaa kun muisti pätkii. Silloin on pakko hetkeksi irrottautua, tulee olo että pitää tuulettaa aivoja.” - Tuula


Aivojen tuuletus, miten ihana ajatus. Juuri sitä nimittäin aivot ja keho tarvitsevat: vaihtelua, erilaista dynamiikkaa, erilaisia tehtäviä. Juuri tähän tarttuu uusi Palaudu 5 viikossa Fire Up ohjelma. Miten pystyt arjessa tiedostamaan kuormituksen laadun ja määrän, tunnistamaan miten milloinkin muuttaa ja säätää omaa vireystilaasi - ja sitten myös tekemään niin. Yksinkertaiset harjoitteet auttavat eteenpäin, kunhan oppii tunnistamaan mitä tarvitsee. 5 viikon ohjelman aikana tätä harjoitellaan systemaattisesti ja reflektoiden.


Keskittyen kohti palautumista


Tässä ajassa moni tunnistaa jo muutokset keskittymiskyvyssä. Käsi hamuaa puhelimelle, vaikka joskus olisikin aikaa keskittyä raporttia kirjoittamaan. Meili tulee tarkistettua 5 minuutin välein - ihan varmuuden vuoksi. Ei ihme, että päivän jälkeen on uupunut olo. Keskittymiskyky ja palautuminen todellakin kulkevat käsi kädessä.


Moni ajattelee, että huonontunut keskittymiskyky on seurausta huonosta palautumisesta. On helppo ajatella, että keskittyminen varmasti paranee sitä mukaa kun alan taas palautua.


Huomattavaa on, että tämä toimii myös toisin päin. Lyhytkin keskittymisen hetki on aina myös palauttava. Kun saat fokuksen tiettyyn asiaan, muut ajatukset jäävät hetkeksi pois tietoista mieltä kuormittamasta, ja pääset siirtymään seuraavaan jo kirkkaammalla ajatuksella.


Palaudu 5 viikossa -ohjelman keskittymisen harjoitteet ovat olleet itselleni iso apu arjen pyörteissä. Yksinkertaisilla, lyhyillä harjoitteilla otan hetken itselleni, fokusoin, tyhjennän mieltäni - ja olen valmis jatkamaan. Monesti arjessa parasta on, että tämä ei vie kauan. Kun tietää harjoitteen vievän vain muutaman minuutin, siihen tulee tartuttua kiireisimpänäkin päivänä.


Keskittymiskyvyn paranemisen olen huomannut vaikuttavan myös toiseen isoon asiaan - transitioon eli siirtymiin. Kun päivä ja kalenteri on täynnä isompaa ja pienempää, se miten siirryt asiasta toiseen tai olotilasta toiseen säätelee myös koetun kuormituksen määrää. Jos seuraavaan asiaan siirtyessä menee “pää edellä seinään”, on luultavasti vaikea saada otetta ja asettua uuden äärelle. Kun taas tunnistaa siirtymän hetken, ehtii hengähtää, astua pois edellisestä ja siirtää fokuksen seuraavaan. Ja hassua kyllä, olokin on silloin kevyempi. Aikaa tämä ei vie paljon, pikemminkin tiedostamista ja taitoa.


Keskittyminen on nimittäin taito, jota voi harjoittaa ja jossa voi kehittyä. Olennaista on tunnistaa itselleen haastavat kohdat tai toimintatavat, jotka arjessa vähitellen kuormitusta kasaavat. Vasta kun ne tunnistaa voi niihin todella tarttua.


Keskittyminen, transitio, painopisteet, rytmi. Nämä ovat muutamia elementtejä, joiden kautta palautumista uudessa ohjelmassa tutkitaan ja yksinkertaisin harjoittein myös opetellaan. Koska ihan niin kuin keskittyminen koko palautumisen kokonaisuus on taito, jota voi harjoitella.


Ja kun siinä tulee taitavammaksi, päivistä tulee vireämpiä, ja niin fyysinen olo kuin mielialakin pysyvät parempina. Voikin olla, että keskittymiskyvyn lisäksi saat bonuksena arkeesi myös inspiraatiota ja elämäniloa.

Ulla Pesola


Palaudu 5 viikossa, Fire Up -verkkokurssi alkaa 30.10.2023



Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comentarios


bottom of page