top of page
In English

Palautuminen kolmen viikon kuluttua vai joka päivä

Olen suorituskeskeinen ihminen, jolla on aina kasa projekteja listalla. Niitä suoritan aamusta iltaan, päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen… ”Mites se palautuminen”, kysyi Marja Putkisto palautumiseen keskittyvän MP Kevytohjelma -ohjaajakoulutuksemme alkutaipaleella. Vastaukseni oli, että ”ehdin miettiä sitä sitten kolmen viikon päästä”. Ei hyvä.


”Yli kaksi kolmasosaa rikkaan länsimaisen kulttuurin piirissä elävistä ihmisistä kuolee kroonisesta stressistä tai masennuksesta johtuviin sairauksiin”, on todennut Suomen menestyneimpiin kuuluva neurobiologian tutkija Kai Kaila (Helsingin Sanomat 22.5.2021). Tämä lausahdus herättää minut jälleen ajattelemaan omaa stressitasoani ja palautumiskykyäni.


Jotta en kuole stressiin, päätin että minun on opittava palautumisen taito niin, että se onnistuu joka päivä. Koulutusvuosi pakotti minut hyvällä tavalla kehittämään palautumiskeinojani. Varsinaiset palautumista edistävät harjoitteet ovat yksinkertaisia ja nopeita tehdä, mutta uuden opettelu vie aina aikaa.


Method Putkisto -ohjaajana olen oppinut huoltamaan kehoani ja tunnistamaan sen muutoksia ja rasituskohtia. Mieli on minulle haastavampi osa-alue. Palautumista ajatellen keho ja mieli kulkevat käsi kädessä – kun toinen voi huonosti, ei toinenkaan voi hyvin.


Hengitä, hyvä ihminen, hengitä


Kiireisenä päivänä ensimmäinen, mikä minulta unohtuu, on hengittäminen tai oikeammin syvään hengittäminen. Iltapäivällä etäpäivän lukuisten Teams-palavereiden jälkeen olen ihan loppu, kunnes muistan ”Ai niin, piti hengittää”. Rauhoitan tilanteen hetkeksi, laitan silmät kiinni ja keskityn vain hengittämiseen, kaikessa rauhassa sisään ja ulos kymmenen kertaa. Simsalabim – on aivan uskomatonta, miten tämä pari minuuttia vievä harjoite virkistää. Se kertoo siitä, että olen todella hengittänyt koko päivän pinnallisesti eikä kehoni ole saanut riittävästi happea. Voiko päivä todella olla niin kiireinen, ettei sen aikana ehdi hengittää kymmentä kertaa syvään?


Käytä kylmää virkistämään


Suhtauduin skeptisesti ohjelmaan kuuluviin kylmää hyödyntäviin harjoitteisiin, mutta koska tähän leikkiin lähdin, kokeilin niitäkin. Yllättäen nyt olen vannoutunut tehotorkkujen puolestapuhuja. Tietokoneen ja kännykän ruudun jatkuva tuijottaminen rasittaa silmiäni. Nappaan pakastimesta kylmäpakkauksen, kietaisen ohuen pyyhkeen siihen ympärille ja asetun selinmakuulle lattialle. Silmät kiinni ja kylmäpakkaus silmien päälle, silmänympäryslihasten rentoutus ja huokaus. Selkä rentoutuu lattialla, kun olen nostanut jalat sohvalle, ja silmät rentoutuvat kylmäpakkauksen alla. Jälleen olen ottanut pari minuuttia aikaa, ja nousen lattialta virkistyneenä. Voiko tämä todella olla näin yksinkertaista?



Uskalla päästää irti


MP Kevytohjelman kantava voima on irtipäästäminen, joka ei välttämättä ole helppoa. Välillä on kuitenkin hyvä pohtia, mistä haluaa päästää irti niin kehon kuin mielenkin tasolla. Kehollisten harjoitteiden kautta luon jännitteen ja päästän irti, rentoutan, pudotan painoa ja laajenen. Se auttaa. Keho rentoutuu, hengitys ja sydämen syke tasaantuvat. Tähän tarvitaan oman kehon tuntemusta, joka on itselläni kehittynyt Method Putkisto -harjoittelun myötä. Sitä, että tunnistaa jännitteen ja tunnistaa irtipäästämisen vaikutukset.


Huikeaa ohjelmassa on se, miten tehokkaita kevyet, pumppaavat, dynaamiset harjoitteet ovat. Tunnin jälkeen aineenvaihdunta ja lymfakierto ovat saaneet sellaisen buustin, että on pakko käydä vessassa ja juoda vettä. Raukeus valtaa kehon. Seuraavana yönä uni maistuu ja saan virkistymisen kokemuksen herätessäni aamulla.


Tee vähemmän ja voi paremmin


Tämä on juuri sitä, mitä stressaantunut ja ylikuormitettu kehoni ja mieleni tarvitsevat. Siksi varmaan tiedostamattani olen koulutukseen hakeutunutkin. Oma kehoni tarvitsee tätä, ja tiedän että myös monen muun keho tarvitsee tätä. ”Vähemmän on enemmän” on tämän ohjelman kohdalla todellakin totta. Makaan lattialla selinmakuulla ja nostan kädet kohtia kattoa, pyöritän ranteita ympäri, ympäri, ympäri, hitaasti, tunnustellen. Tunnen, miten ranteiden pyöritys vaikuttaa pallean toimintaan ja tasaa hengitykseni.


Muutosmatkani palautumisen maailmassa jatkuu, mutta olen hyvällä tiellä, koska olen ymmärtänyt miten hyvältä palautumismekanismin käynnistyminen ja aineenvaihdunnan sekä lymfakierron parantuminen tuntuvat. Tätä taitoa haluan opettaa muillekin, ja asiakkaideni palautteet tuntien jälkeen rentoutuneesta ja raukeasta olosta sekä unen laadun parantumisesta kertovat, että olen siinä onnistunutkin.


Tule mukaan teemakursseilleni


Ilmoittaudu mukaan palautumiseen keskittyvään “Aikaa Itselle” -viikonloppuun klikkaamalla alla olevaa linkkiä.





Mainitse kurssille tullessasi tämä blogikirjoitus, niin saat viikonlopusta mukaasi oman nystyräpallon.


Mistä löydät minut?


  • Pidän erilaisia teemakursseja onlinessa ja paikan päällä Hyvinvointikylässäni Vihdissä.

  • Voit myös varata yksityistunteja, joissa paneudutaan juuri sinun tarpeisiisi tai kerätä oman ryhmän ystävistäsi tai yrityksestäsi ja sopia kanssani juuri teille sopivan kurssiteeman ja ajankohdan. Kysy lisää merja.k.pyhala@gmail.com

  • Seuraa minua Facebookissa.


Tervetuloa rauhoittumaan, virkistymään ja onnistumaan yhdessä!

Merja Pyhälä


©Merja Pyhälä

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

1 comentário


Ulla Pesola
Ulla Pesola
20 de out. de 2022

Ihan huipputärkeä aihe. Ja on kyllä tosi mielenkiintoista miten niiiin yksinkertaisilla harjoitteilla on niin valtava vaikutus.

Curtir
bottom of page